In de gemeente Westerkwartier worden op verschillende basisscholen de motorische vaardigheden gevolgd.
Alle basisschoolleerlingen worden gevolgd met de 4 Skills Test.
De 4 Skills Test brengt vier kernelementen van de grove motoriek in beeld.
Samen geven ze een goed inzicht in de motorische vaardigheden van elk kind.
- Stilstaan op één been (evenwicht, balans)
- Stuiten/bal vangen (oog-lichaam coördinatie)
- Springen – coördinatie (samenwerking armen en benen)
- Springen – kracht (kracht, snelheid, wendbaarheid)
Iedere test (vaardigheid) bestaat uit een serie van negen in moeilijkheidsgraad oplopende motorische taken. Elke taak kan als motorische ‘mijlpaal’ worden opgevat.
Hoe ouder het kind, hoe beter de motorische vaardigheden en hoe hoger de moeilijkheidsgraad die het kind beheerst. Per leeftijd is vastgesteld welke moeilijkheidsgraad het kind zou moeten halen. Dat is de normwaarde.
De normwaarde is in 2002 vastgesteld door Stroes en Van Gelder door 2.000 schoolkinderen te testen. De normwaarde werd toen door 80% van de schoolkinderen gehaald.
De 4 Skills Test is een relatief eenvoudige test die een goed inzicht geeft in de motorische vaardigheden. Daarnaast is de test goed reproduceerbaar. Dat betekent dat uitkomsten over scholen en uitgevoerd door verschillende testers goed vergelijkbaar zijn.
De 4 Skills Test blijft een momentopname. Per kind kunnen verschillen optreden. Als een kind een slechte dag heeft kan dat de testresultaten beïnvloeden. Gemiddeld zijn de resultaten echter betrouwbaar.
Het uitvoeren van de metingen is onderdeel van het project ‘De School in Beweging’ en wordt uitgevoerd door Witteborg Sport.
De individuele testresultaten van het kind zijn alleen zichtbaar voor de tester (vakleerkracht), de school van het kind en op verzoek voor de ouders. De gemeente en andere scholen zien alleen geconsolideerde (samengestelde) gegevens waaruit individuele resultaten niet zijn te achterhalen.
De uitkomsten van de testen worden gebruikt om verbeteracties uit te voeren op de scholen. Dat kan aanpassing van het speelplein zijn, invoeren van bewegingstussendoortjes tot het coachen van leerkrachten om meer bewegingsmomenten tijdens de lessen in te voeren.
De 4 Skills Test in ontwikkeld door Stroes en Van Gelder; voluit Leerlingvolgsysteem Bewegen en Spelen
Meer weten? Lees verder…